CYCLE CHALLENGE

Logo en beeldmerken

Al heb je nog zo hard getraind en ben je in bloedvorm, toch haal je soms de finish niet. Zo was het ook met dit ontwerp project van Cycle Challenge, een kleine startende organisatie van fietsreizen. Met een jarenlange passie voor wielrennen, mountainbiken, gravelen en bikepacking leek deze ontwerpopdracht Ron Goos op het lijf geschreven. Het mocht niet zo zijn. Maar de opdracht was te leuk om te laten liggen en daarom moest er een creatieve uitwerking komen.

Enigszins geïnspireerd door nostalgische retro illustraties van nationale parken was het idee om een dynamische huisstijl te ontwerpen. Dat wil zeggen een serie van verschillende beeldmerken in dezelfde beeldtaal, waarvan ieder beeldmerk een fietsreis zou vertegenwoordigen. En zo met elkaar de visuele identiteit van Cycle Challenge zouden vormen. De beeldmerken hebben meer een verhalend karakter en minder een (top)sport uiterlijk. De fietsreizen gaan immers over grote en kleine verhalen en herinneringen maken; pas in de tweede plaats om de sportieve prestatie. De beeldmerken worden in een line art én een full color variant uitgewerkt, zodat ze breed ingezet kunnen worden. Denk aan de kleurenvariant voor schermdoeleinden en promotiematerialen, zoals flyers, stickers en badges. De line art versies lenen zich meer voor bedrukkingen op kleding, bidons, bandana’s, nekwarmers, caps, giveaways, enz. 

In een vereenvoudigde vorm, zonder de illustraties, zou men kunnen denken aan een badge met daarin een beeldmerk en de titel en het jaartal van de betreffende fietsreis.